Heilt spesiell


Hei og velkommen, så kjekt at nettopp du har funnet veien til min blogg.

Mitt navn er Kristin og sammen med mannen min har vi to flotte barn på 5 og 9 år. Akkurat nå jobber jeg 50% som frisør og ellers syr jeg litt og koser meg med mine to trollunger.

Våren 2008 startet jeg å sy litt barneklær. Jeg kjøper kun stoffer av god kvalitet og syr helst ikke mer enn ett eksemplar av hvert plagg. Det er viktig for meg å bevare hobbydelen av syingen derfor vil jeg gjerne få lov å være kreativ når jeg får bestillinger.

I september 2013 ga jeg ut boken "Heilt spesiell og Jubel- Sy glade klær til glade barn" sammen med forfatter Ane Sund og Gyldendal Norsk Forlag. Boken kan kjøpes i bokhandlere og på nett.

Min neste bok kommer på lager 15.oktober 2015.

Håper du liker siden min og legg gjerne igjen en liten kommentar når du har vært innom.


onsdag 27. mai 2015

Brother coverstitch 2340 cv

Jeg skal nå dele mine erfaringer med Brother sin coverstitch. I forbindelse med boken jeg skriver har jeg inngått ett samarbeid med Brother og er så heldig å få teste deres maskiner. Min omtale her vil være 100% ærlig og er ikke på noen måte diktert eller påvirket av mitt samarbeid med Brother. 
Maskinen koster rundt 6000 og det er ofte tilbud hvor du får kantebåndsguiden inkludert i prisen. Butikk og nettbutikk "Sy med oss" i Haugesund har ofte gode tilbud og jeg vet de har super service så her kan du trygt bestille. Ellers er det ingen problem å kjøpe symaskin via nett. Du beholder bare originalembalasjen slik at det er lett å sende den inn til service etc. 
Mitt første møte med maskinen var at den var veldig anderledes enn den maskinen jeg hadde fra før.  På Brother sin maskin må du løsne trådspenningen ved å holde nede knapper på toppen av maskinen, trykkfoten er på motsatt side av hva jeg er vant til og  den har mindre plass til høyre for nålene. Sistnevnte er nok ett punkt mange syns trekker ned på denne maskinen, men det blir fort en vanesak- du må bare planlegge hvilken vei du mater plagget inn i maskinen. 
Det tar litt tid å bli kjent med  en ny maskin men Brotheren  ble jeg overraskende fort vant til. Jeg har nå testet den i 6 måneder og føler jeg er klar til å gi en skikkelig evaluering av den. 

Det første som merkes veldig godt er at det sjelden blir hoppsting- det var en ny verden for meg. Selv om du ikke er så nøye med innstillinger syr den flott over de fleste sømmer og også over flere lag stoff uten å lage hoppsting og krøll. 
Tips til innstilling: trådspenning 4, stinglengde 4, diff  0,7 eller 1, og skruen på toppen 1 cm høy. 
Dersom du skal endre på noe er det eneste du trenger å gjøre å skru skruen oppå litt mer opp eller ned, altså man trenger ikke være symaskin-ekspert for å sy på denne. 
Brother sin maskin er ikke så ømfintlig for hvilke tråd eller nåler du bruker og er i mine øyne en tilgivende maskin som er veldig enkel å bruke. 
Dersom budsjettet ditt ligger i denne prisklassen er jeg ikke i tvil om hvilken covermaskin jeg ville kjøpt. Dette er en maskin du fort blir glad i og du slipper frustrasjonen over en maskin som lager hoppsting og er lunefull og du kan istedetfor bruke tiden på å sy- det er jo det vi liker best! 

12 kommentarer:

Serine sa...

Takk for omtalen! Jeg er fortsatt i drømmefasen for cover, men syns det er kjekt å lese. Ser at mange er fornøyd med denne og det virker som det er den beste i den prisklassen!

Heilt spesiell sa...

Håper jeg kan være til hjelp slik at andre velger rett maskin og slipper frustrasjon og hoppsting. Du syr vanvittig mye flott!!!

LE sa...

Jeg har også denne maskinen og er utrolig fornøyd! Setter stor pris på at du deler innstillinger!
Hvilke nåler bruker du ved kanting (midten og høyre eller venstre)? Og hvor bred Ribb bruker du hvis du skal brette ribben 3 ganger (med en papiret i kantbåndsapparatet)

Heilt spesiell sa...

Jeg bruker el*705 str 80 fra schmetz. Bruker nålene lengst til høyre og 31 mm remser når jeg har papir-remse inni apparatet.

Sissel`s syglede sa...

For en hærlig blogg du har. Har selv denne maskinen og er superfornøyd. Ville ikke valgt noen annen. Takk for at du deler dine tanker og erfaringer som vi andre kan dra nytte av.

Kristin sa...

Jeg har samme maskin selv og det har vært et problemfritt bekjentskap så langt. Det var det eneste reelle alternativet i denne prisklassen etter.

Gleder meg stort til boken din :D

Lykke sa...

Gleder meg til boka di´kommer :D

Hadde nok kanskje valgt denne om jeg skulle kjøpt ny nå - men er såpass fornøyd med Coverpro at den trolig ikke byttes ut nå :)

Rita sa...

Så hyggekig lesning. Kjøåte meg en slik for 9 mndr siden,og har bare sydd en halv meter søm med den. Må finne tid. Har fortsatt ikke satt meg inn ibruken,men det gleder meg at den kan oppleves som enkel å bruke. Kjekt at du deler din erfaring her
Mvh Rita

Anonym sa...

Sliter litt med hoppesting på min Elna 444. Særlig på kantinga (bretter 4 ganger), og da spesielt om jeg kanter over en annen kant. Da klarer den ikke å dra igjennom (typisk på en knytebukse). Hvordan er Brotheren på dette?

Mvh
Yngvil

Heilt spesiell sa...

De fleste liker Brorher sin bedre mtp hoppsting- jeg inkludert! Den er generelt mye lettere å ha med å gjøre enn andre maskiner jeg har testet.

Kia sa...

Jag har fått höra att denna maskin inte kan sy coversöm mitt på ett plagg och därför rekommenderas istället Janome (som har mer utrymme). Stämmer verkligen detta? En covermaskin som inte kan sy mitt på ett plagg känns ju meningslöst.

Elisabeth sa...

Hei. Kjøpte min coverstitch for ikke lenge siden og sliter med at den floker seg opp under platen sammen med undertråden....veldig irriterende..har du noen forslag hva det kan være?